Avrupa Toplulukları ve Ekonomik Bütünleşme

 Avrupa Toplulukları ve Ekonomik Bütünleşme

7. Gümlük Birliği ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Üye devletlerin, gümrük vergilerinin ve eş-etkili vergilerin kaldırılmasını ve Topluluğun üçüncü ülkelereuyguladığı ortak

gümrük tarifesine uyum sağlamalarını gerektirmektedir.

8. Tindemans Raporu ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Genişleme-derinleşme tartışmasıyla birlikte AT yetkilileri, iki vitesli Avrupa (Europe à deux vitesses) kavramını gündeme taşıdı. Bu görüş, ilk kez Tindemans Raporu olarak bilinen bildiride 1975 yılında yer aldı. Buna göre,hem ekonomik-sosyal birlik ve

bütünleşmenin yayılması hem de siyasal birlik ve halkların yakınlaşması sürecinde hazır olmayan veya yeni katılan üyelerin, bütünleşme

yanlısı üye devletleri hukuken geriden izlemesi öneriliyordu.


9. Avrupa Tek Senedi ve Ortak Pazar ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Ortak Pazara giden yolda 12 üyeli AT için gümrük vergileri kaldırılmasına rağmen halen devam eden “tarife-dışı /gümrük-dışı engeller” (teknik standartlar, kalite kontrolleri, sağlık ve güvenlik standartları), Topluluk çapında ticarette korumacı önlemler işlevini

görüyor ve böylece ekonomik bütünleşme önünde sorun yaratıyordu. Komisyon bu tür düzenlemeleri, ortak AET direktifleri ile uyumlu

hale getirmeye çalışıyordu. Aynı şekilde, 17 Şubat 1986’da imzalanan Avrupa Tek Senedi’nin (ATS) temel amacı da Ortak Pazarın Avrupa sanayisi ve ticareti için faydalarını gözetmekti. Ortak Pazar; başta Amerikan ve Japon ekonomileri ile rekabet olmak üzere, küresel düzeyde rekabet gücünün anahtarı olarak görülüyordu. Kurucu Roma Antlaşması’nda değişiklik ile gündeme gelen Avrupa Tek

Senedi, 1992 yılına kadar “insanların, malların, hizmetlerin ve paranın serbest dolaştığı ve kendi içinde sınırları olmayan bir alanın” yani

Ortak Pazarın (iç pazarın) kurulmasını amaçladı.

Soğuk Savaş’ın Sona Ermesi ve Avrupa Birliği

10. Maastricht Antlaşması ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Aralık 1991 Maastricht Avrupa Konseyi’nde, hükümetler-arası görüşmeler para birliği ve siyasal birlik üzerine odaklanmıştı. Ortaya çıkan Avrupa Birliği Antlaşması’na göre ortak para birimi olan Avro’ya (Euro) geçiş en geç 1 Ocak 1999 tarihine kadar gerçekleşecekti. Bu süreç, ulusal hükümetlerin kamu harcamaları ve fiyat istikrarı konusunda sıkı düzenlemelere tabi olmalarını gerektiriyordu. 7 Şubat 1992’de imzalanan Maastricht Antlaşması, Toplulukları Avrupa Birliği’ne dönüştürürken ve AB vatandaşlığı kavramını ilk defa kullanırken, “üç sütunlu” bir yapı kuruyordu. Buna göre birinci sütunda Avrupa ekonomik bütünleşmesini ortak para

birimine taşıyan Avrupa Topluluklarının politikaları (AKÇT, AET, EURATOM); ikinci sütunda Ortak Dış ve Güvenlik Politikası (ODGP);üçüncü sütunda Adalet ve İçişlerinde İşbirliği konu ediliyordu.

11. Kopenhag kriterleri ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Kopenhag kriterleri siyasal, ekonomik ve müktesebata uyum ile ilgili olmak üzere üç gruba ayrılıyordu: 1. Siyasal kriter:

demokrasiye, hukukun üstünlüğüne, insan haklarına ve azınlık haklarına saygı gösterilmesi ve bu hakların korunmasını güvence altına

alan kurumların varlığı; 2. Ekonomik kriter: işleyen bir serbest piyasa ekonomisi ve AB içindeki rekabetçi baskılara ve diğer serbest

piyasa güçlerine dayanabilme kapasitesi; 3. Müktesebata uyum kriteri: siyasi, ekonomik ve parasal birliğin hedeflerine bağlı kalmak

üzere, üyelik için gerekli yükümlülükleri yerine getirebilme kabiliyeti.

12. AB müktesebatı ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: AB müktesebatı (acquis communautaire), AB tarafından kabul edilen anlaşmalar, kanunlar ve düzenlemeler bütünüdür. Bu terim

yeni üyelerin yükümlülüklerini belirtmek üzere kullanılır.

13. Amsterdam Antlaşması ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Orta ve Doğu Avrupa genişlemesiyle karşılaşan AB için çekirdek üye devletlerin bütünleşme hızıyla yeni üye devletlerin ve

aday ülkelerin bütünleşme hızlarının ve kapasitelerinin aynı potada değerlendirilmesi hiç gerçekçi değildi. Bu nedenle, Haziran 1997’de

düzenlenen Amsterdam Zirvesinin temel konuları esneklik ve farklılaştırılmış bütünleşme oldu. Zirvenin ardından nihayet 2 Ekim

1997’de Amsterdam Antlaşması resmen imzalanmıştır.Antlaşmada, Orta ve Doğu Avrupalı aday ülkeler dikkate alınarak AB

değerlerinin korunması ve izlenmesine yönelik tedbir sayılabilecek yeni bir madde yer aldı. Buna göre, ilkelerin ihlali durumunda üye

devletlerin bazı hakları askıya alınabilecekti.

14. Nice Antlaşması ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Nice Antlaşması 26 Şubat 2001’de imzalandı ve 1 Şubat 2003’te yürürlüğe girdi. Sonuçta, niteliklioy çokluğu için iki yeni eşik

kabul edildi: Üye devlet sayısı ve AB nüfusu oranı.Komisyon ile ilgili olarak Ocak 2005’ten itibaren her üye devletten birer Komisyon

üyesinin (komiser) atanması kararlaştırıldı. Dolayısıyla AB üyesi beş büyük devletin (İngiltere, Fransa, Almanya, İtalya, İspanya) artık

ikişer komiseri bulunamayacak ve gelecekte toplam komiser sayısı 26’yı geçemeyecekti. Amsterdam Antlaşması’nda 700 olarak

belirlenen Parlamento üyesi (milletvekili) limiti de, Nice Antlaşması ile 720 üst sınırına çıkarıldı.

15. Avrupa Anayasal Antlaşması (2004) ve Onay Krizi (2005) ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Avrupa’nın Geleceği Hakkında Konvansiyon, bir anayasa taslağı hazırlamak üzere Mart-Haziran2002’de Fransa eski

Cumhurbaşkanı Giscard d’Estaing başkanlığında toplandı. Temel konular, AB’nin genişlemeyi nasıl yöneteceği ve kamuoyunun AB’ye

yabancılaşmasını önlemeye yönelik tedbirlerdi. Taslak Anayasa, kurucu antlaşmaları tek bir belge haline getirmek ve AB’ye kamuoyu

için daha anlaşılır ve açık bir yapı kazandırma amacını taşıyordu. Taslak Anayasa, anayasa vurgusuyla AB’nin federal çizgide

ilerleyeceğinin sembolü olmakla birlikte İngiltere’nin muhalefetiyle belgede federal kelimesi değil “Topluluk yöntemi” ifadesi

kullanılmıştı. Buşekilde AB’nin kendine özgü (sui generis) siyasi yapısı vurgulanıyordu. Nice Antlaşması’nda getirilen üç aşamalı nitelikli oy çokluğu prosedürünün karmaşık olduğu eleştirisi sonucunda prosedür iki aşamalı hale dönüştürülmüştü. Nice ile belirlenen Konseydeki oy dağılımı ise ayrı bir tartışma konusuydu. Örneğin AB bütçesine Almanya kadar katkı yapmayan ve nüfusu daha az olan

devletlerin (Polonya ve İspanya) Almanya’ya yakın oy ağırlıkları olması tepki yaratmıştı. İki aşamalı sisteme göre, anlaşma

sağlanabilmesi için kararın üye devletlerin %55’i tarafından desteklenmesi ve bunun da AB nüfusunun % 65’ini yansıtması gerekecekti. Taslak Anayasanın bir diğer önemli önerisi AB Başkanlığı makamı oldu. Altı ayda bir gerçekleşen rotasyon yerine, Başkanlık görevinin

iki buçuk yıl sürmesinin Birlik politikalarının devamlılığı açısından önemli olduğu vurgulanmıştı. Ayrıca güçlendirilmiş işbirliği kavramı savunma alanına taşınmak isteniyordu.


16. Lizbon (Reform) Antlaşması ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: Anayasal Antlaşma’nın onay krizinin ardından üye devletler Haziran 2007 Avrupa Konseyi’nde yeni bir reform antlaşmasının

hazırlanmasına karar verdiler. AB’nin değişen küresel şartlarda ve yeni tehditler karşısında özellikle dış politika konusunda eşgüdüm

ihtiyacı olduğu dikkate alınarak, Lizbon Zirvesinde 13 Aralık 2007 tarihinde yeni bir antlaşma imzalandı. Bu antlaşma Lizbon Antlaşması olarak anıldı. Anayasal Antlaşma’dan farklı olarak Lizbon Antlaşması, temel antlaşmaları tek bir belge haline getirmeye

çalışmıyor, önceki antlaşma reformlarındaki gibi sadece antlaşmaları revize ediyordu. Avrupa Topluluğu’nu kuran antlaşmanın adı Avrupa Birliği’nin İşleyişi Hakkında Antlaşma olarak değiştirildi. AB “tüzel kişilik” (tekil hukuki kişilik) haline getirildi ve uluslararası platformda daha etkin kılınması hedeflendi.

17. Lizbon Antlaşmasını referanduma götüren tek üye ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: İrlanda Cumhuriyeti, Lizbon Antlaşmasını referanduma götüren tek üye oldu. 12 Haziran 2008’de yapılan ilk referandumda

İrlanda halkı Antlaşmayı reddetmiştir. Aile politikası ve vergiler konusunda seçmenlerin kaygılarını gideren düzenlemelerle İrlanda ile

yaşanan onay krizi aşılmış ve 2 Ekim 2009’da yapılan ikinci referandumda Antlaşma % 67,1 evet oyu ile kabul edilmiştir. Nihayet

Lizbon Antlaşması 1 Aralık 2009’da yürürlüğe girmiştir.

18. Avrupa Birliğini diğer uluslararası örgütlerden ayıran temel özelliği nedir?

Cevap: Avrupa Birliğini diğer uluslararası örgütlerden ayıran temel özelliği ulus-üstü kurumlarıdır. Üye devletler arasında işbirliğine vurgu yapan hükümetler-arası yaklaşım ise Avrupa Konseyi ve Bakanlar Konseyi’nin temel çalışma prensibini yansıtır. Bu durum

Avrupa bütünleşmesini benzersiz (unique) kılar.

19. Avrupa Birliği'nde son dönemde ortaya çıkan genişleme tartışmaları ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: 2013 yılında Hırvatistan’ın AB’ye katılımıyla genişleme süreci devam etti. İzlanda ise 2008 yılında yaşadığı ekonomik

bunalımın ardından 2009 yılında AB’ye tam üyelik başvurusu yaptı. Ancak İzlanda, 2013 yılında üyelik müzakerelerini dondurdu ve

2015 yılında da başvurusunu geri çekti. Avrupa Parlamentosu seçimleri 2014 yılındayapıldı. Yeni AB güvenlik politikası belirlendi. Çok

vitesli Avrupa tartışmalarını canlandıran önemli bir gelişme Brexit olarak anılan İngiltere’nin AB üyeliğini referanduma sunan süreç

oldu. Birleşik Krallık, AB üyeliğini 23 Haziran 2016 tarihinde referanduma sundu ve referandum % 51,9 ayrılma kararı ile sonuçlandı.

20. AB’nin bütünleşme tarihi incelendiğinde ön plana çıkan değişmez unsurlar ile ilgili bilgi veriniz?

Cevap: AB’nin bütünleşme tarihi incelendiğinde ön plana çıkan değişmez unsurlar arasında ulusal çıkarların üstünlüğü, Fransa ve

Almanya’nın ortak çıkarlarının uyumunun lokomotif rolü, İngiltere’nin ulus-üstü politikalar hakkındaki daimi çekincesi, ABD’nin etkisi, birey, fikir ve kurumların önemi sayılabilir. Özellikle bireylerin, fikirlerin öneminivurgulayan teoriler ve gelişmeler, AT/AB’nin bir elit

projesi olarak görülmesi ve eleştirilmesine yolaçmaktadır. Jean Monnet gibi fikir adamlarının ve bürokratların birbirleriyle olan ilişkileri ve uyumları bütünleşme müzakerelerinde son derece önemli olmuştur. Buna örnek olarak, de Gaulle- Adenauer ile Chirac-Kohl gibi

Fransız-Alman devlet adamları arasındaki yakın ikili işbirliği verilebilir. Kurumlarda görevli bürokratların bütünleşmeye yaklaşımları ve

çalışma şekilleri özellikle de Komisyon başkanlarının girişimleri ulus-üstü süreçleri desteklemiştir. Jean Monnet, Walter Hallstein, Jacques Delors gibi teknokratlar, dönemlerinin ulusal liderlerinden aldıkları destekle önemli gelişmelere imza attılar.


Sıra-(Soruid) 1-(2187438) 2-(2187439) 3-(2187440) 4-(2187441) 5-(2187442) 6-(2187443) 7-(2187444) 8-(2187445) 9-(2187446) 10-(2187447) 11-(2187448) 12-(2187449) 13-(2187450) 14-(2187451) 15-(2187452) 16-

(2187453) 17-(2187454) 18-(2187455) 19-(2187456) 20-(2187457)


Sorularla Öğrenelim

IKT401U - AVRUPA BİRLİĞİ

Ünite 3: AB Kurumları ve Politika Yapım Süreci


Avrupa Birliği’nin Kurumları

1. AB’nin kurumları nelerdir?

Cevap: AB’nin kurumları; Avrupa Parlamentosu, Komisyon, Konsey, AB Zirvesi, AB Adalet Divanı (ABAD), Avrupa Merkez Bankası (AMB) ve Sayıştay olarak belirlenmiştir.

2. Avrupa Birliği’nin başlıca organları nelerdir?

Cevap: AB’nin organlarının başlıcaları olarak Ekonomik ve Sosyal Komite, Bölgeler Komitesi, Avrupa Yatırım Bankası (AYB) ve

Avrupa Ombudsmanı bulunmaktadır.

3. Avrupa Parlamentosu kaç üyeden oluşur?

Cevap: Avrupa Parlamentosunun oluşumu, üye sayısı ve üyelik yöntemi ile alakalıdır. Parlamento, Birlik vatandaşlarının temsilcisi

olarak toplam 751 üyeden oluşur. Parlamento başkanı da bu sayıya dahildir. Vatandaşların temsili, üye devlet başına en az 6 ve en çok

96 üye olmak kaydıyla, “azalan şekilde orantılı” olarak sağlanır

4. Avrupa Parlamentosu hangi yetkiye sahiptir?

Cevap: Avrupa Parlamentosu, esas olarak yasama, bütçe ve siyasi denetim ile ilgili olanlar olmak üzere üç türlü yetkiye sahiptir. Birincisi, Parlamento, “olağan yasama usulü” ya da “özel yasama usulü” aracılığıyla yasama işlevini Konsey ile birlikte yerine getirir. İkincisi, Parlamento, AB’nin yıllık bütçesini Konsey ile birlikte belirler. Üçüncüsü, Parlamento, birtakım siyasi denetim yetkilerine sahip

olup özellikle Komisyona karşı “güvensizlik oyu” vererek Komisyon üyelerini toplu olarak istifaya zorlayabilir.

5. Komisyon kaç üyeden oluşur?

Cevap: Komisyonun oluşumu, üye sayısı ve üyelik yöntemi ile alakalıdır. Komisyon, her üye devletin birer vatandaşından oluşur. AB 28

üye devletli olduğundan Komisyon da 28 üyeden oluşur.

6. Komisyon hangi yetkilere sahiptir?

Cevap: Komisyon, esas olarak yürütme, idare, bütçe, dış ilişkiler ve gözetim ile ilgili olanlar olmak üzere beş türlü yetkiye sahiptir.

7. Konsey nasıl oluşur?

Cevap: Konsey, her üye devletin bakan düzeyindeki bir temsilcisinden oluşur. Konsey, tek bir birim olmakla birlikte görüşülecek

konuya göre farklı toplantı kompozisyonları hâlinde toplanır.. Örneğin Konsey tarım ile ilgili bir konu görüşecekse “Tarım ve Balıkçılık

Konseyi” olarak ve her bir üye devletin tarım bakanı ile toplanır. Konsey tek bir birim olduğundan, alınacak karar doğal olarak “Konsey

kararı” olur.

8. Konsey hangi yetkilere sahiptir?

Cevap: Konsey; yasama, bütçe, yürütme ve dış ilişkiler ile ilgili olanlar olmak üzere dört türlü yetkiye sahiptir. Yasama yönünden Konsey, “olağan yasama usulü” ya da “özel yasama usulü” aracılığıyla yasama işlevini Avrupa Parlamentosu ile birlikte yerine getirir. Bütçe yönünden Konsey, AB’nin yıllık bütçesini Avrupa Parlamentosu ile birlikte belirler. Yürütme yönünden Konsey, sınırlı da olsa

yasama dışı tasarruf olarak uygulama tasarrufu çıkarabilir. Dış ilişkiler yönünden Konsey, özellikle uluslararası anlaşmalar ile ilgili müzakerelerin açılması konusunda yetki verir, müzakere talimatlarını kabul eder, anlaşmaların imzalanması için yetki verir ve

anlaşmaları akdeder.

9. Avrupa Birliği Zirvesi kimlerden oluşur?

Cevap: AB Zirvesi, esas itibarıyla, devlet veya hükümet başkanlarının katılımıyla oluşur ve üye devletleri temsil eder. Birliğin en üst

seviyede yetkili siyasi organıdır. 1974 yılından beri toplanan ve “Zirve” olarak adlandırılan söz konusu toplantılarda liderler Birlik

politikalarının genel hatlarını belirler ve siyasi işbirliğinin bir parçası olarak uluslararası güncel konuları tartışırlar. AB’nin orta ve uzun

vadeli politikalarını belirlerler. 1992 yılında resmi statü kazanan AB Zirvesi, Lizbon Antlaşması’nın yürürlüğe girmesiyle birlikte

AB’nin 7 resmi kurumundan birisi olmuştur.

10. Avrupa Birliği Zirvesi yılda en az kaç defa toplanır?

Cevap: Avrupa Birliği Zirvesi yılda en az 4 defa toplanır.

11. Adalet Divanı kimlerden oluşur?

Cevap: Adalet Divanı, her üye devletten gelen bir hâkimden oluşur ve 11 hukuk sözcüsü Adalet Divanına yardımcı olur.


12. Sayıştay üyeleri kaç yıllık bir süre için atanırlar?

Cevap: Sayıştayın oluşumu, üye sayısı ve üyelik yöntemi ile alakalıdır. Sayıştay, her üye devletin bir vatandaşından oluşur. AB 28 üye

devletli olduğundan Sayıştay da 28 üyeden oluşur. Sayıştay, altı yıllık bir süre için atanarak işbaşı yapar. Konsey, Avrupa

Parlamentosuna danıştıktan sonra, her bir üye devletin önerileri doğrultusunda hazırlanan Sayıştay üyesi listesini kabul eder.

Avrupa Birliği’nin Organları

13. Avrupa Yatırım Bankası ne ile ilgilenir?

Cevap: Avrupa Yatırım Bankası (AYB), AB’nin gelişimine katkıda bulunmak üzere kamu sektörü ve özel sektör projelerinin

finansmanı ile ilgilenir.

14. Avrupa Ombudsmanı ne için çaba harcar?

Cevap: Avrupa Ombudsmanı, Birlik idaresinde kötü yönetimin önüne geçmek ve iyi yönetimi sağlamak için çaba harcar.

15. Bölgeler Komitesi nasıl bir organdır?

Cevap: Bölgeler Komitesi, bölgesel ve yerel çıkarları temsil eden istişari nitelikli bir organdır. Komite, belirli bir sayıdaki bölgesel ve

yerel yönetim temsilcilerinden meydana gelir.

16. Ekonomik ve Sosyal Komite kimlerden oluşur?

Cevap: Ekonomik ve Sosyal Komite, belirli sayıdaki çıkar grubu temsilcilerinden oluşur. Bu Komite, işveren ve işçi örgütlerinin

temsilcileriyle özellikle sosyo-ekonomik, yurttaşlıkla ilgili, mesleki ve kültürel alanlardaki diğer sivil toplum temsilcilerinden oluşur. Komite en çok 350 üyeden oluşur. Komite üyeleri, Konsey tarafından atanarak göreve gelir ve 5 yıllık görev süresine sahiptir. Konsey, her bir üye devletin önerisine uygun olarak hazırlanan üye listesini kabul ederek bu atamayı yapar.

Avrupa Birliği’nin Politika Araçları ve Politika Yapım Süreci

17. Olağan yasama usulü neyi ifade eder?

Cevap: Olağan yasama usulü kurucu antlaşmada şöyle tarif edilmiştir: “Olağan yasama usulü, Komisyonun önerisi üzerine, Avrupa

Parlamentosu ve Konsey tarafından bir tüzük, direktif veya kararın ortaklaşa kabulünü ifade eder.” Öyleyse bu usulde kural olarak

Komisyon öneri getirir ve Avrupa Parlamentosu ve Konsey “simetrik usuli haklar” ile hareket eder

18. Özel yasama usulü nedir?

Cevap: Özel yasama usulü kurucu antlaşmada şöyle tarif edilmiştir: “Antlaşmalarda öngörülen belirli durumlarda bir tüzük, direktif veya

kararın Konseyin katılımıyla Avrupa Parlamentosu tarafından veya Avrupa Parlamentosunun katılımıyla Konsey tarafından kabulü özel

yasama usulünü oluşturur.” Bu usulde kural olarak Komisyon öneri getirir ve Avrupa Parlamentosu Konseyin “uygunluk görüşü” ile ya

da Konsey, Avrupa Parlamentosunun duruma göre “uygunluk görüşü” veya “danışma görüşü” ile AB yasama tasarrufunu kabul eder.

19. Olağan yasama usulü uyarınca kabul edilen yasama tasarrufları nasıl yürürlüğe girer?

Cevap: Olağan yasama usulü uyarınca kabul edilen yasama tasarrufları, Avrupa Parlamentosu Başkanı ve Konsey Başkanı tarafından

imzalanır. Bu tasarruf, AB Resmi Gazetesinde yayımlanır ve belirtilen tarihte, tarih belirtilmemişse yayım tarihini izleyen yirminci gün

yürürlüğe girer.

20. Özel yasama usulü ile kabul edilen yasama tasarrufları, tarih belirtilmemişse ne zaman yürürlüğe girer?

Cevap: Özel yasama usulü ile kabul edilen yasama tasarrufları, tasarrufu kabul eden kurumun başkanı tarafından imzalanır, AB Resmi

Gazetesinde yayımlanır ve belirtilen tarihte, tarih belirtilmemişse yayım tarihlerini izleyen yirminci gün yürürlüğe girer.


Sıra-(Soruid) 1-(2187458) 2-(2187459) 3-(2187460) 4-(2187461) 5-(2187462) 6-(2187463) 7-(2187464) 8-(2187465) 9-(2187466) 10-(2187477) 11-(2187476) 12-(2187467) 13-(2187468) 14-(2187473) 15-(2187474) 16-

(2187475) 17-(2187469) 18-(2187470) 19-(2187471) 20-(2187472)


Sorularla Öğrenelim

IKT401U - AVRUPA BİRLİĞİ

Ünite 4: Avrupa Birliği Hukuku


Avrupa Birliği Hukukunun Niteliği ve Bütünlüğü

1. AB hukukunun ulus-üstü niteliği ne anlama gelmektedir?

Cevap: Ulus-üstü kavramı, AB hukuku o zamana kadarki ikili anlayışın (ulusal hukuk-uluslararası hukuk sınıflandırmasının) dışında

kalan üçüncü bir yol olarak ortaya çıktığı için geliştirilmiştir. Ulusaluluslararası hukuk ayrımında, öz olarak önce ulusal hukuk vardır ve

devletlerin (mutlak) egemenliği üstüne kuruludur. Daha sonra, devletler kendi aralarında işbirliği yaptıkça uluslararası hukuk gelişmiştir ve bu hukuk devletlerin egemen eşitliği ilkesi üzerine kuruludur. Devletler kendi aralarında bütünleşmek istediğinde ulus-üstü hukuk

ortaya çıkmıştır ve bu hukuk bir yapıya devletlerin egemenlikten gelen yetkilerinin devredilmesi ve devredilen yetkinin ortak yapı eliyle

kullanılması fikri üstüne kurulmuştur. Öyleyse ulus-üstü hukuk (mutlak) egemenlik fikrinden, egemenlikten gelen yetkinin

devredilebileceği fikrine geçtiği ölçüde o zamana kadarki ulusal hukuk anlayışını değiştirmiştir. Ulus-üstü hukuk, ayrıca, işbirliği

amacından bütünleşme amacına ve devletlerin egemen eşitliği fikrinden devredilen yetkinin ortak yapı eliyle kullanılması fikrine geçtiği

ölçüde de o zamana kadarki uluslararası hukuk anlayışından farklılaşmıştır.

2. Farklılaştırılmış bütünleşme nedir?

Cevap: Avrupa bütünleşmesi, ortaya çıkışı ile birlikte “bir örnek bütünleşme,” yani kapsadığı her politika alanı bakımından her üye

devletin aynı hız ile ilerlemesi mantığını gütmüştür. Ancak sonraları, özellikle üye devlet ve kapsanan politika alanı sayısındaki artış nedeniyle, “farklılaştırılmış bütünleşme” mantığı gelişmiştir. Farklılaştırılmış bütünleşme, en yalın haliyle, ister kalıcı ister geçici

biçimde olsun, her politika alanı bakımından her üye devletin aynı hız ile ilerlememesi imkânı veya ihtimali olarak

tanımlanabilir. Farklılaştırılmış bütünleşme, hukuki açıdan da, AB hukukunun bazı üye devletlerde farklı içeriğe sahip olabileceği

anlamına gelmektedir.

3. Dışta Kalma İmkanı (Opt-Out) nedir?

Cevap: Dışta Kalma İmkanı (Opt-Out): Bazı üye devletler bazı politika alanları bakımından dışta kalma imkanına (opt-out) sahiptir. Örneğin, özgürlük, güvenlik ve adalet alanı ile Schengen alanı yönünden Birleşik Krallık, İrlanda ve Danimarka; ekonomik ve parasal

birlik yönünden ise Birleşik Krallık ve Danimarka, bu politika alanlarının dışında kalma (opt-out) imkânını kullanmaktadır.

Avrupa Birliği Hukukunun Kaynakları

4. Topluluklar kavramıyla ne kastedilmektedir?

Cevap: Topluluklar kavramıyla Avrupa Kömür ve Çelik Topluluğu (AKÇT), Avrupa Atom Enerjisi Topluluğu (AAET), Avrupa

Ekonomik Topluluğu (AET) / daha sonraki adıyla Avrupa Topluluğu (AT) kast edilmektedir.

5. Başlıca tadil/değişiklik antlaşmaları nelerdir?

Cevap: Kurucu antlaşmalar, sabit metinler olmayıp kendi öngördükleri değiştirme usullerine göre üye devletler arasında yapılan

antlaşmalar, yani tadil veya değişiklik antlaşmaları aracılığıyla yenilenmektedir. Başlıca tadil/değişiklik antlaşmaları şunlardır: 17 Şubat

1986 imza, 1987 yürürlük tarihli Avrupa Tek Senedi, 7 Şubat 1992 imza, 1993 yürürlük tarihli Maastricht Antlaşması, 2 Ekim 1997

imza, 1999 yürürlük tarihli Amsterdam Antlaşması, 10 Mart 2001 imza, 2003 yürürlük tarihli Nice Antlaşması, 13 Aralık 2007 imza, 2009 yürürlük tarihli Lizbon Antlaşması.

Avrupa Birliği Hukukunda Normalar Hiyerarşisi

6. AB hukukunun kaynakları, hiyerarşik düzen içinde nasıl sıralanmaktadır?

Cevap: AB hukukunun kaynakları, hiyerarşik düzen içinde ele alındığında üstten alta doğru olmak üzere şu şekilde sıralanmaktadır:

Birincil hukuk, yazılı olmayan hukuk ve AB Temel Haklar Şartı (ABTHŞ), AB’nin uluslararası anlaşmaları, İkincil hukuk.

7. İkincil hukuk nedir?

Cevap: İkincil hukuk, AB kurumlarının yetkileri çerçevesinde kabul ettiği hukuktur ve normlar hiyerarşisinin en altında yer almaktadır. İkincil hukuk, kendi içinde hiyerarşik olarak en üstten en alta doğru şöyle sıralanmaktadır: Yasama tasarrufları, Yetki devrine dayanan

tasarruflar, Uygulama tasarrufları.

Avrupa Birliği Hukukunun Temel Özellikleri


8. Avrupa Birliği hukukunun temel özellikleri nelerdir?

Cevap: Avrupa Birliği hukukunun temel özellikleri olan; öncelik, doğrudan etki, uygun yorum ve devlet sorumluluğu ilkeleridir.

9. Öncelik ilkesinin ortaya çıkış nedeni nedir?

Cevap: Öncelik ilkesinin ortaya çıkış nedeni şöyle özetlenebilir: AB hukuku ile ulusal hukuk, aynı ülke üzerinde birlikte ve yan yana varlıklarını sürdürmektedir. Peki, AB hukuku normu ile ulusal hukuk normu birbirleri ile çatışırsa bu çatışma nasıl çözülecektir? İşte

öncelik ilkesi bu soruya verilen yanıttır. ABAD’a göre AB hukuku normu ile ulusal hukuk normu birbirleri ile çatışırsa AB hukuku

normu ulusal hukuk normu karşısında öncelik taşır.

10. Doğrudan etki ilkesinin ortaya çıkış nedeni nedir Cevap: Doğrudan etki ilkesinin ortaya çıkış nedeni şöyle özetlenebilir: AB hukuku, “üye devletlerin hukuk sistemlerinin ayrılmaz bir parçası” olduğuna göre üye devletlerdeki gerçek ve tüzel kişiler, bir nevi ulusal hukuklarını kullanabildikleri gibi, AB hukuku normuna

dayanarak da, örneğin ulusal mahkemeleri önünde bu normu ileri sürebilecek midir? İşte doğrudan etki ilkesi bu soruya verilen yanıttır.

11. Dikey ilişkiler yönünden doğrudan etki ile ne kast edilmektedir?

Cevap: Dikey ilişkiler yönünden doğrudan etki ile AB hukuku normunun bir gerçek veya tüzel kişi tarafından devlete karşı ileri

sürülmesi kast edilmektedir.

12. Yatay ilişkiler yönünden doğrudan etki ile ne kast edilmektedir?

Cevap: Yatay ilişkiler yönünden doğrudan etki ile AB hukuku normunun bir gerçek veya tüzel kişi tarafından bir başka gerçek veya

tüzel kişiye karşı ileri sürülmesi kast edilmektedir.

13. AB hukuku kuralı hangi durumlarda doğrudan etkili sayılır?

Cevap: AB hukuku kuralı, ana hatlarıyla (i) yeterince açık ve kesinse, (ii) koşulsuzsa, (iii) uygulanması ya da etkisi yönünden Birlik

kurumları veya üye devletlerce önlem alınmasını gerektirmiyorsa yani takdir hakkına yer bırakmıyorsa doğrudan etkili sayılır.

14. Uygun yorum ilkesinin ortaya çıkış nedeni nedir?

Cevap: Uygun yorum ilkesinin ortaya çıkış nedeni şöyle özetlenebilir: “Dürüst işbirliği ilkesi” gereği üye devletler, AB hukuku kaynaklı yükümlülüklerin yerine getirilmesini sağlamak üzere, genel veya özel her türlü uygun tedbiri almalıdır. Peki, bu, ulusal hukukun AB

hukukuna uygun yorumlanmasını da gerektirir mi? İşte uygun yorum ilkesi bu soruya verilen yanıttır.

15. Uygun yorum ilkesi, AB hukukunun kaynaklarından hangileri açısından kullanılabilir?

Cevap: Uygun yorum ilkesi, tıpkı öncelik ilkesindeki gibi, AB hukukunun kaynaklarının “tümü” açısından kullanılabilir. Öyleyse üye

devletlerin kurucu nitelikli tasarrufları, AB kurumlarının tasarrufları, AB’nin uluslararası anlaşmaları, AB hukukunun genel ilkeleri ve uluslararası teamül hukuku, ulusal hukukun kendisine uygun yorumlanacağı AB hukuku kaynaklarındandır.

16. Uygun yorum ilkesi kim tarafından dikkate alınmalıdır?

Cevap: Uygun yorum ilkesi, tıpkı öncelik ve doğrudan etki ilkeleri gibi, “her ulusal organ” tarafından dikkate alınmalıdır. Bununla

birlikte uygun yorum ilkesi, özellikle ulusal mahkemeler tarafından dikkate alınacaktır.

17. Devlet sorumluluğu ilkesinin ortaya çıkış nedeni nedir?

Cevap: Devlet sorumluluğu ilkesinin ortaya çıkış nedeni şöyle özetlenebilir: “Dürüst işbirliği ilkesi” gereği üye devletler, AB hukuku

kaynaklı yükümlülüklerin yerine getirilmesini sağlamak üzere genel veya özel her türlü uygun tedbiri almalıdır. Peki, bu, AB üyesi bir devlet AB hukukunu ihlal ediyorsa ve ihlal nedeniyle bir gerçek veya tüzel kişi zarara uğramışsa ilgili zararı devletin AB hukuku gereği

karşılamasını da gerektirir mi? İşte devlet sorumluluğu ilkesi bu soruya verilen yanıttır.

18. Devlet sorumluluğu ilkesi, AB hukukunun kaynaklarından hangileri açısından kullanılabilir?

Cevap: Devlet sorumluluğu ilkesi, tıpkı doğrudan etki ilkesindeki gibi, AB hukukunun kaynaklarının “hemen hemen tümü” açısından

kullanılabilir. Birincisi, devlet sorumluluğu ilkesi AB hukukunun kaynakları arasından üye devletlerin kurucu nitelikli tasarrufları, AB

kurumlarının tasarrufları ve AB hukukunun genel ilkeleri açısından kullanılabilir. Bununla birlikte, uluslararası teamül hukukunun devlet

sorumluluğu ilkesi açısından kullanılabilir olup olmadığı tartışmalı iken, AB’nin uluslararası anlaşmaları (kural olarak) yalnızca

doğrudan etkiye elverişli oldukları müddetçe devlet sorumluluğu ilkesi açısından kullanılabilir nitelik taşır.

19. Devlet sorumluluğu ilkesi kim tarafından dikkate alınmalıdır?

Cevap: Devlet sorumluluğu ilkesi, tıpkı öncelik, doğrudan etki ve uygun yorum ilkeleri gibi, “her ulusal organ” tarafından dikkate

alınmalıdır. Bununla birlikte devlet sorumluluğu ilkesi, özellikle ulusal mahkemeler tarafından dikkate alınacaktır.

20. Devlet sorumluluğu ilkesi nasıl sonuç doğurmaktadır?

Cevap: Devlet sorumluluğu ilkesinin sonucu olarak, ilgili gerçek veya tüzel kişiler, ilgili AB üyesi devletten tazminat almaya hak

kazanabilecektir. İlgili ulusal organ, özellikle ulusal mahkemeler, AB hukukuna dayalı bir hak olarak devlet sorumluluğu ilkesini dikkate

alacak ve eğer bu ilkenin koşulları karşılanıyorsa ilgili gerçek ve tüzel kişi lehine, dolayısıyla üye devlet aleyhine tazminata

hükmedecektir.


Sıra-(Soruid) 1-(2187478) 2-(2187479) 3-(2187480) 4-(2187481) 5-(2187482) 6-(2187483) 7-(2187484) 8-(2187485) 9-(2187486) 10-(2187487) 11-(2187488) 12-(2187489) 13-(2187490) 14-(2187491) 15-(2187492) 16- (2187493) 17-(2187494) 18-(2187495) 19-(2187496) 20-(2187497)


Sorularla Öğrenelim

IKT401U - AVRUPA BİRLİĞİ

Ünite 5: Avrupa Birliği’nin Dış İlişkileri


Dış Politika ve Avrupa Birliği

1. Karar alma mekanizması nedir?

Cevap: Karar alma mekanizması, dış politika kararlarının yapıldığı sürecin özünü oluşturmaktadır. Bu süreç, dış politikada kararın

alınmasında takip edilen aşamaların ve kararların alınmasına katılan kişilerin, kurumların ve kuruluşların incelenmesiyle ilgilidir.

2. Ulusal çıkar nedir?

Cevap: Devletlerin tüm dış politika kararlarının altında yatan temel itici güç olan ulusal çıkarı, “bir ulusun kendi refahı ve güvenliği için

gerekli olan hususlar" olarak tanımlayabiliriz.

3. Dış politikayı belirleyen temel faktörler nelerdir?

Cevap: Dış politikayı belirleyen temel faktörler şunlardır: uluslararası yapı, jeopolitik konum, ulusal kamuoyu, doğal çıkarların algılanış

biçimi ve ulusal birlik bilinci.

Ortak Dış ve Güvenlik Politikası’nın (ODGP) Tarihsel Arka Planı

4. Tek Senet nedir?

Cevap: Avrupa devletleri, ortak bir dış politika oluşturulması hususunda ilk hukuki üstlenmeyi 1 Temmuz 1987’de yürürlüğe konulan Tek Senet ile sağlamışlardır.

5. Maastricht Antlaşması hangi tarihte yürürlüğe girmiştir?

Cevap: Maastricht Antlaşması 1 Kasım 1993’te yürürlüğe girmiştir.

6. Maastricht Antlaşması'nın özelliği nedir?

Cevap: 1 Kasım 1993’te yürürlüğe giren Maastricht Antlaşması’yla, bütünleşmenin ekonomik alanlar dışında diğer alanlara kaydırılması hedeflenmiş ve artık “Avrupa Birliği”nden söz edilmeye başlanmıştır.

7. Maastricht Antlaşması ile AB'nin dönüştüğü yapının sütunları nelerdir?

Cevap: Maastricht Antlaşmasıyla AB, üç sütunlu bir yapıya dönüştürülmüştür:• Ekonomik ve Parasal Birlikten oluşan Avrupa

Toplulukları sütunu,• ODGP sütunu• Adalet ve İçişleri sütunu.

8. Maastricht Antlaşması’nda ODGP hedeflerine ulaşılabilmesi için öngörülen araçlar türleri nelerdir?

Cevap: ODGP hedeflerine ulaşılabilmesi için Maastricht Antlaşması’nda “işbirliği,” “ortak tutum” ve “ortak eylem” olmak üzere üç tür araç öngörülmüştür.

9. Maastricht Antlaşması’nda ODGP hedeflerine ulaşılabilmesi için öngörülen işbirliği aracı neyi ifade etmektedir?

Cevap: İşbirliği; üye devletlerin dış politikalarıyla Birlik çerçevesinde geliştirilen dış politikanın birbirleriyle uyumlu ve tamamlayıcı nitelikte olmasıdır.

10. Maastricht Antlaşması’nda ODGP hedeflerine ulaşılabilmesi için öngörülen ortak tutum aracı neyi ifade etmektedir?

Cevap: Ortak tutum AB’nin dış politika konularında ortak tutum belirlediği durumlarda üye devletlerin ulusal dış politikalarını bu

tutuma uyumlu bir şekilde sürdürmekle yükümlü olmalarını ifade etmektedir.

11. AB’nin hedeflediği uluslararası siyasal etkinliğe ulaşabilmek için belirlediği ortak eylem alanları nelerdir?

Cevap: AB’nin hedeflediği uluslararası siyasal etkinliğe ulaşabilmek için ortak eylem alanları belirlenmiştir: • AGİT süreci,• Nükleer silahların yayılmasının engellenmesine bağlı sorunlar,• Güvenlik önlemleri dâhil Avrupa’da silahsızlanma ve silahların kontrolü

politikası,• Güvenliğin ekonomik boyutu,• Üçüncü ülkelere yapılan askeri teknolojitransferlerinin kontrolü,• Silah ihracatının kontrolü.

12. Yapıcı çekimserlik ilkesi nedir?

Cevap: Yapıcı çekimserlik ilkesi, kararların oybirliği ile alınmasını teyit etmekte, ancak karara katılmayan üye devletlere

çekimser kalabilme hakkı tanımaktadır.

Lizbon Antlaşması ve Ortak Dış ve Güvenlik Politikası


13. Olumlu yükümlülük nedir?

Cevap: Üye devletlerin bağlılık ve dayanışma ruhuyla AB’nin ODGP alanındaki eylemlerini aktif bir biçimde desteklemek olumlu

yükümlülük olarak tarif edilmektedir.

14. Negatif yükümlülük nedir?

Cevap: AB’nin çıkarlarıyla uyuşmayan herhangi bir eylemde bulunmak negatif yükümlülük olarak tarif edilmektedir.

15. Lizbon Antlaşması'nın özelliği nedir?

Cevap: Lizbon Antlaşması ile Maastricht Antlaşmasıyla getirilen sütunlu yapı kaldırılmış, AB tüzel kişiliğe sahip tek bir yapı haline getirilmiştir.

16. Siyasi Birimin (Policy Unit) görevi nedir?

Cevap: Siyasi Birimin (Policy Unit) görevi ODGP için öncelik arz eden konulara ilişkin stratejilerin belirlenmesi ve uygulamanın ana

hatlarının çizilmesidir.

17. Durum Merkezinin (The Joint European Union Situation Centre-SitCen) görevi nedir?

Cevap: Yüksek Temsilciye bağlı olan birimlerden biri olan Durum Merkezi (The Joint European Union Situation Centre-SitCen) 7 gün

24 saat AB güvenlik politikasının işleyişine yardımcı olacak bilgileri toplayan, analizler eden ve gerekli uyarılarda bulunan bir istihbarat

birimidir.

18. Avrupa Birliği 3. Ülkelerle ilişkilerini hangi politika dahilinde yürütmektedir?

Cevap: Avrupa Birliği 3. Ülkelerle ilişkilerini Avrupa Komşuluk Politikası (European Neighbourhood Policy-ENP)

dahilinde yürütmektedir.

19. EEAS’nin en önemli başarısı nedir?

Cevap: EEAS’nin en önemli başarılarından biri Batı Balkanlar’da AB üyesi devletler arasındaki ayrılıklara rağmen, Sırbistan ve Kosova

arasındaki ilişkilerin normalleştirilmesi yolunda attığı adımlar olmuştur.

20. Sahel ülkeleri hangileridir?

Cevap: Burkina Faso, Çad, Mali, Moritanya ve Nijer “Sahel ülkeleri” olarak anılmaktadır.


Sıra-(Soruid) 1-(2187498) 2-(2187499) 3-(2187500) 4-(2187501) 5-(2187502) 6-(2187503) 7-(2187504) 8-(2187505) 9-(2187506) 10-(2187507) 11-(2187508) 12-(2187509) 13-(2187510) 14-(2187511) 15-(2187512) 16-

(2187516) 17-(2187517) 18-(2187515) 19-(2187513) 20-(2187514)


Sorularla Öğrenelim

IKT401U - AVRUPA BİRLİĞİ

Ünite 6: AB Güvenlik ve Savunma Politikaları


Giriş

1. Yumuşak Güç nedir?

Cevap: Yumuşak Güç cesaretlendirme ve teşvik gibi araçlarla, diplomasi ve müzakereler yoluyla iktisadi yatırım ve yardım vaatleri ile

kullanılan güçtür.

AB Güvenlik ve Savunma Politikalarının Tarihçesi

2. Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü hangi tarihte kurulmuştur?

Cevap: Kuzey Atlantik Antlaşması Örgütü 4 Nisan 1949 tarihinde kurulmuştur.

3. NATO’nun kurucu üyesi hangi devletlerdir?

Cevap: NATO’nun 12 kurucu üyesi şu devletlerdir:ABD, Belçika, Birleşik Krallık, Danimarka, Fransa, Hollanda, İtalya, İzlanda, Kanada, Lüksemburg, Norveç ve Portekiz.

4. Batı Avrupa Birliği (BAB)'nin öncelikli amacı nedir?

Cevap: Batı Avrupa Birliği (BAB)’ın öncelikli amacı dış saldırı durumunda karşılıklı askeri yardımlaşma olmuştur.

5. Petersberg Bildirgesi neden önemlidir?

Cevap: Petersberg Bildirgesi, BAB’ın AB’nin savunma unsuru olarak geliştirilmesi ve NATO’nun Avrupa kanadının

kuvvetlendirilmesi için bir araç olarak kullanılması yönündeki kararlılığı ortaya koyması açısından son derece önemlidir.

6. Avrupa Güvenlik Stratejisi nedir?

Cevap: Avrupa Güvenlik Stratejisi, AB bakımından mevcut tehditlerin ve temel hedeflerin bir listesini içeren ve AB’nin güvenlikle ilgili

önceliklerini açıklayan belgenin adıdır.

7. Dayanışma ilkesi nedir?

Cevap: Herhangi bir üye devletin ülkesinde silahlı saldırıya maruz kalması durumunda, diğer üye devletlerin kendi imkânları dâhilinde

yardımcı ve destek olmalarını öngören dayanışma ilkesidir.

AB Güvenlik ve Savunma Politikalarının Kurumsal Yapısı ve İşleyişi

8. Avrupa Savunma Ajansı nedir?

Cevap: Avrupa Savunma Ajansı, kriz yönetimi ve OGSP’nin geliştirilmesi aşamasında üye devletleri ve Bakanlar Konseyini

desteklemek amacıyla 2004 yılında kurulmuştur.

9. Avrupa Savunma Ajansının görevleri nelerdir?

Cevap: • AB üye devletlerinin askerî kabiliyetlere ilişkin hedeflerinin belirlenmesine ve üye devletlerin kabiliyetler konusunda verdikleri taahhütlere uyup uymadıklarının değerlendirmesine katkıda bulunmak, • Operasyonel ihtiyaçların uyumlaştırılmasını ve etkili ve uyumlu tedarik yöntemlerinin kabul edilmesini desteklemek,• Askerî kabiliyetlere ilişkin hedeflerin gerçekleştirilmesi için çok taraflı projeler önermek, üye devletlerce yürütülen programların koordinasyonunu ve özel işbirliği programlarının yönetimini sağlamak,• Savunma teknolojisi araştırmasını desteklemek, ortak araştırma faaliyetlerini ve gelecekteki operasyonel ihtiyaçları karşılamaya yönelik

teknik çözüm çalışmalarını koordine etmek ve planlamak,• Savunma sektörünün endüstriyel ve teknolojik temelinin güçlendirilmesi ve

askerî harcamaların etkililiğinin artırılması için her türlü yararlı tedbirlerin belirlenmesine ve gerektiğinde uygulanmasına katkıda

bulunmak.

10. Siyaset ve Güvenlik Komitesi kimlerden oluşmaktadır?

Cevap: Siyaset ve Güvenlik Komitesi, üye devletlerin Brüksel’deki AB daimi temsilciliklerinde görevli büyükelçilerden oluşmaktadır.

11. Siyaset ve Güvenlik Komitesinin görevleri nelerdir?

Cevap: Siyaset ve Güvenlik Komitesinin OGSP politikalarının belirlenmesine yardımcı olmak, askerî yeteneklerin geliştirilmesi ve kriz durumları ile ilgili siyasi yönlendirme yapmak görevleri vardır.


12. AB Askerî Komitesi kimlerden oluşur?

Cevap: AB Askerî Komitesi, her bir üye devletin genelkurmay başkanını temsil eden daimi askerî temsilcilerden oluşur.

13. Avrupa Güvenlik ve Savunma Koleji nedir?

Cevap: Avrupa Güvenlik ve Savunma Koleji, AB’nin güvenlik kabiliyetleriyle ilgili edinilen deneyimlerin kurumsallaşmasına yardımcı olmakta ve ayrıca AB üyesi ve AB üyesi olmayan ülke vatandaşlarına söz konusu deneyimlerden çıkarılan derslerin öğretimine olanak

sağlamaktadır.

14. AB muharebe grupları nedir?

Cevap: AB muharebe grupları hızlı müdahale, kapasite geliştirme biçiminde oluşturulan birliklerdir.

15. AB Askerî Personeli kimlerden oluşur?

Cevap: AB Askerî Personeli, üye devletlerin görevlendirdiği askerî personelden oluşmaktadır.

16. AB Askeri Personelinin görevi nedir?

Cevap: AB Askeri Personelinin görevi, askerî operasyonları denetlemektir.

17. ATHENA mekanizması nedir?

Cevap: ATHENA mekanizması, ilk olarak 2004 yılında oluşturulmuş ve Aralık 2011’de Konsey tarafından OGSP operasyonlarının

finansmanında kullanılmak üzere yasal bir çerçeveye kavuşturulmuştur.

AB’nin Güvenlik ve Savunma Politikalarına Yaklaşımı ve Uygulamaları

18. AB’nin kapsamlı yaklaşımı nedir?

Cevap: AB’nin kapsamlı yaklaşımı; sert askeri güçten ziyade, polis ve adalet hizmetlerinde kullanılacak kaynakları içermektedir.

AB Güvenlik ve Savunma Politikalarının Kurumsal Yapısı ve İşleyişi

19. Berlin Artı (Berlin Plus)'ın içerdiği önemli konular nelerdir?

Cevap: Berlin Artı şu önemli konuları içermektedir:• AB’nin NATO operasyonel planlamasına güvenceli erişimi,• Önceden belirlenmiş

NATO varlıklarının ve yeteneklerinin AB’ye tahsis edilmesi,• AB’nin üstleneceği operasyonlar için NATO’nun Avrupa Müttefik

Yüksek Komutan Yardımcısı’na (D-SACEUR) özel birrol veren Avrupa komutanlığı seçeneği,• AB operasyonlarına tahsis edilecek

kuvvetleri içerecek şekilde NATO savunma planlama sisteminin uyarlanması, • AB öncülüğünde yapılan ve NATO varlıklarının ve

yeteneklerinin kullanıldığı bir operasyonda, operasyon planlamasının NATO kaynakları tarafından yapılması,• AB öncülüğünde yapılan

ve NATO varlıklarının ve yeteneklerinin kullanılmadığı bir operasyonda, operasyon planlamasının üye devletlerin ulusal merkezlerinde

yapılması,• Karşılıklı koruma kuralları altında güvenliği sağlanan gizli bilgilerin değişimini öngören bir NATO-AB Güvenlik Anlaşması.

Ortak Güvenlik ve Savunma Politikası Çerçevesinde Türkiye-AB İlişkileri

20. Nice Uygulama Belgesi’nin resmi adı nedir?

Cevap: Nice Uygulama Belgesi’nin resmi adı “AGSP: AB Üyesi Olmayan Avrupalı Müttefiklerin Müdahil Olmaları Hakkındaki Nice

Hükümlerinin Uygulaması”dır


Sıra-(Soruid) 1-(2187518) 2-(2187519) 3-(2187520) 4-(2187521) 5-(2187522) 6-(2187523) 7-(2187524) 8-(2187525) 9-(2187526) 10-(2187530) 11-(2187531) 12-(2187532) 13-(2187533) 14-(2187534) 15-(2187535) 16-

(2187536) 17-(2187527) 18-(2187528) 19-(2187537) 20-(2187529)


Sorularla Öğrenelim

IKT401U - AVRUPA BİRLİĞİ

Ünite 7: Ortak Pazardan Ekonomik ve Parasal Birliğe


Ekonomik ve Parasal Birliğin Tarihsel Gelişimi

1. Ekonomik bütünleşme aşamaları nelerdir?

Cevap: Tercihli ticaret anlaşması yapılması, Serbest ticaret alanı aşaması, Gümrük birliği aşaması, Ortak pazar aşaması, Parasal birlik

aşaması, Ekonomik birlik aşaması.

2. Ortak pazar aşamasının özellikleri nelerdir?

Cevap: Ortak pazar, malların serbest dolaşımı yanında, tüm üretim faktörlerinin dolaşımının serbest olduğu ekonomik bütünleşme

aşamasıdır. Bu aşamadaher üye ülke, üçüncü ülkelere karşı, bazı alanlarda kendi ulusal ekonomi politikasını veya aralarında anlaşarak

ortak bir politika izleyebilir.

3. 19. ve 20. yüzyıllarda Avrupa’da gerçekleştirilen parasal birlik örnekleri nelerdir?

Cevap: • Latin Avrupa Parasal Birliği,• İskandinav Parasal Birliği,• Belçika-Lüksemburg Parasal Birliği,• İsviçre-Lihtenştayn Parasal

Birliği,• Fransa-Monako Parasal Birliği,• İtalya-San Marino-Vatikan Parasal Birliği.

4. Avrupa’da bir EPB alanının gerçekleştirilmesi süreci kaç döneme ayrılır?

Cevap: Tarihi olarak Avrupa’da bir EPB alanının gerçekleştirilmesi süreci, ekonomik bütünleşme sürecinde önemli dönemeç noktalarının başında gelen Avrupa Birliği Antlaşması (ABA) öncesi ve sonrası olmak üzere iki dönemde incelenebilir.

5. Avrupa Birliği Antlaşması ve sonrası dönemde Avro bölgesine dahil olan 12. ülke aşağıdakilerden hangisidir?

Cevap: 1998'de Avro bölgesine dahil 11 ülke belirlenmiş, 2001'de de Yunanistan bu bölgeye dahil olmuştur.

6. Tüneldeki Yılan uygulaması nedir?

Cevap: Tüneldeki Yılan uygulaması, 1960’lı yılların sonuna kadar sorunsuz işleyen uluslararası para sisteminin (Bretton Woods para

sisteminin) bölgeselversiyonudur. Birlik içinde döviz kurlarında istikrarın sağlanmasını amaçlayan bu uygulama ile üye ülkelerin ulusal

paraları, ± %2,25’lik dalgalanma marjıyla birbirine bağlanmış ve bu sistemi desteklemekamacıyla, Nisan 1973’te Avrupa Parasal

İşbirliği Fonu (European Monetary Cooperation Fund) kurulmuştur.

7. ECU nedir?

Cevap: ECU, değerini bu dönemde Topluluk üyesi olan dokuz devletin paralarındanbelirli miktarlar içeren bir sepetten alan ve maddi varlığı olmayan bir para birimiydi. Yani nakdi değil kaydi para olarak işlevlerini yerine getirmiştir.

8. ECU içinde ağırlığı en fazla olan para birimi hangisi olmuştur?

Cevap: %32,68 ile Alman Markı.

9. Tüneldeki Yılan uygulamasıyla APS arasındaki temel farklılık nedir?

Cevap: Tüneldeki Yılan uygulamasıyla APS arasındaki temel farklılık, kaydi olarak kullanılsa da APS’de bir ortak para birimi olan ECU’nun varlığıdır.ECU, daha sonra AB’nin ortak parası olacak ve Avro olarak adlandırılacak paranın da öncüsü olarak görülebilir. Sadece DKM-I’de yer alan ülkeleriçin değil, tüm Avrupa Birliği’nde geçerli bir para birimi olan ECU, döviz kuru mekanizması için

ortak bir payda, müdahale için bir referans fiyatıve döviz kuru mekanizmasına ilişkin yapılan operasyonlarda ve AB üyesi ülkelerin merkez bankaları arasındaki hesaplarda kullanılan bir para birimiolarak hizmet etmiştir.

10. Maastricht kriterleri ile Kopenhag kriterleri arasındaki fark nedir?

Cevap: Maastricht kriterleri ekonomik ve parasal birlik kriterleri iken, Kopenhag AB’ye üyelik için karşılanması gereken kriterleri

belirtmektedir.

11. Avro Bölgesi (EPB alanı) kaç aşamada oluşturulmuştur?

Cevap: Avro Bölgesi (EPB alanı) üç aşamada oluşturulmuştur.

12. 1 Ocak 1999 tarihinde EPB alanına katılan üye ülkeler hangileridir?

Cevap: Almanya, Avusturya, Belçika, Fransa, Finlandiya, Hollanda, İrlanda, İtalya, İspanya, Lüksemburg ve Portekiz’dir.

Ekonomik ve Parasal Birliğe Katılım Koşulları


13. Yakınlaşma kriterlerinden olan olan parasal kriterler nelerdir?

Cevap: *Fiyat Istikrarı Kriteri*Faiz Kriteri*Döviz Kuru Kriteri

14. Yakınlaşma kriterlerinden olan olan mali kriterler nelerdir?

Cevap: *Bütçe Kriteri*Borç Kriteri

15. Borç kriteri nedir?

Cevap: Borç kriteri, devletin mali durumunun sürdürülebilirliğinin göstergesi olarak kamu borcuna ilişkin belirlenmiştir. Bu kriterle üye

ülke tarafından aşılmaması gereken bir üst limit getirilmiştir. Bu üst limit (referans değer) üye ülkenin kamu borcunun GSYİH’ye

oranının % 60’ı olarak belirlenmiştir.

16. Bütçe kriteri nedir?

Cevap: Bütçe kriteri, devletin mali durumunun sürdürülebilirliğinin göstergesi olarak bütçe pozisyonuna ilişkin belirlenmiştir. Borç

kriterine benzer şekilde, üye ülke tarafından aşılmaması gereken bir üst limiti ifade etmektedir. Bu üst limit (referans değer), üye ülkenin

bütçe açığının GSYİH’ye oranının %3’ü olarak belirlenmiştir.

Ekonomik ve Parasal Birlik Alanının Temel Unsurları

17. Avro sistemin görevleri nelerdir?

Cevap: • EPB alanındaki para politikasını belirlemek ve uygulamak,• Döviz kuru operasyonlarını yönetmek,• Üye devletlerin resmi

döviz rezervlerini tutmak ve yönetmek,• Ödemeler sisteminin düzgün işlemesini sağlamak.

18. AMB’nin amaçlarına ulaşmak için kullandığı para politikası araçları nelerdir?

Cevap: • Açık piyasa işlemleri,• Zorunlu karşılıklar,• Mevduat kolaylığı.

Avro Bölgesindeki Son Gelişmelerin Değerlendirilmesi

19. Avro bölgesi ilk kez hangi yılda ekonomik krizle karşı karşıya kalmıştır?

Cevap: Oluşturulduktan sonra Avro bölgesi (EPB alanı), ilk kez 2009 yılından itibaren derin ekonomik krizle karşı karşıya kalmıştır. 2009 yılının sonlarınadoğru Yunanistan’da başlayan devlet borç krizi, kısa sürede İrlanda, Portekiz ve İspanya gibi EPB ülkelerine

yayılmış bir EPB krizine (Avro krizine) dönüşmüştür.

20. EPB alanında bulunan hangi ülkeler tüm yakınlaşma kriterlerini sağlamaktadır?

Cevap: Yakınlaşma kriterlerinin referans değerleri açısından değerlendirildiğinde, bugün EPB alanında yer alan 19 ülkeden sadece

Lüksemburg, Estonya,Letonya, Litvanya ve Slovakya’nın tüm yakınlaşmakriterlerini sağladığı görülmektedir.

Yorumlar